ЦЕНТЪР ПО ПРИРОДНИ НАУКИ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО, ОУ „Никола Йонков Вапцаров“, Берковица

Заря Врабчева, Ясен Недялков, Royal College of Art/The University of Nottingham, Нотингам


за проекта


Обучение чрез преживяване е ключовата амбиция на Първо Основно Училище “Никола Йонков Вапцаров”, гр. Берковица, която хвана вниманието ни и ни вдъхнови да развием проектно предложение за новия център по природни науки и предприемачество на неговата база. Известни учени казват, че въображението е по-голямо и от знанието, а то се подбужда и развива именно чрез преживяване и директен контакт с материя, заобикаляща среда и хора.

Концепцията ни дойде от идеята, че учениците на 21-ви век имат виртуално предоставена информация и знание навсякъде, докато преживяванията намаляват или стават все по-двуизмерни. Посоката на обучение в бъдеще ще бъде по-скоро свързана с разбиране и наблюдение на явления, отколкото на теория и формули. Искаме в новото пространство да се чувства енергията на природните явления - да се усети като серия от ядра - работни места, в които малки електрони - ученици, взаимодействащи си един с друг, излъчват динамика, любопитство към науката и любов към природата.

Училището се намира на живописно място с гледки към Стара Планина- искахме да вкараме природните богатства на местността в учебния процес и да изкараме учебния процес извън класната стая като по този начин разбием крепостта на училището и то се превърне в ежедневно опознаване и приближаване към природата. За тази цел, прозорците в коридора на центъра се превръщат в портали към външното пространство. От там учениците се спускат надолу към двора по планина, направена от събрана с времето пръст и засадена с трева и растения от самите тях. Към този външен релеф са добавени пързалка и стълбички, които могат да се превърнат в амфитеатър за летни представления и уроци.
 

Иновативните технологии са важна част за оптимизиране на учебния процес и те присъстват в тандем с традиционни методи на обучение и с реални ситуации и процеси. В многофункционалния кабинет сме планирали модулни маси, които могат да оформят както единични чинове, така и различен вид маси за групова работа. Те са оборудвани с 24 таблета и клавиатури, които са директно свързани с интерактивната дъска на стената. Масите дават възможност да се приберат под шкафовете до стената и да освободят място за прожекции на пода, които могат да са както информативни уроци, така и игри за по-бързо, лесно и забавно усвояване на материята. Стена с творческа боя се рисува от учениците и се променя сезонно. Искаме да се наблегне на екипната и практическа работа, където ученици се учат един от друг, а дори и учителят от тях, променяйки традиционния модел. В развитието си - центърът може да стане място за обучение и на възрастни - по този начин набирайки средства, както и създавайки взаимоотношения с обществото и региона.

Експериментариумът е пригоден за два лабораторни острова с абсорбатори, маса за дискусии и ъгъл за по-неформални срещи и уроци в три различни направления. В тази зона се намира и още една интерактивна дъска за преподаване, която може да се използва от двете зони.

Кабинетът и Лабораторията, описани по-горе, са свързани чрез междинно пространство - Градина за изследователи и творци, която се отваря чрез стъклени плъзгащи се врати и обединява целия център. Градината е дом на разнообразни растения, цветя, малки животни, риби и папагали. За да създадем място, в което учениците да искат да изследват природата сме проектирали високи етажерки, пълни с флора и фауна, където също могат да се открият лупи, лабораторни съдове, вода за поливане, храна за животните и др. Едната стена на градината е покрита с огледална повърхност, за да увеличи ограниченото пространство и да създаде впечатление за голям терариум. В дъното се намира малка стълба с изглед навън и телескоп за наблюдение на околността, а защо не и на космоса- така учениците на 1во ОУ в Берковица ще имат контакт и изследователска дейност от най-малките частички, които изследват в лабораториите, през допир и опознаване на формите на живот, до загадките на света и космоса.
 

Мястото за отдих е определено в коридора, като за целта сме проектирали масички със стълби-столове, през които се отваря достъпът до пързалката и амфитеатъра. Стълбичките служат и за малки етажерки за книги или шкафчета за якета и чанти. От другата страна на коридора се намира аквариумът свързващ зоната за отдих с вътрешната градина, а около нея се намира нишка на времето преплитаща истории на училището, ученически и учителски профили, трофеи и медали.

Разглеждахме природните науки не толкова като отделни предмети, а по-скоро като взаимодействащи си сили, свързани в явления. Графиката по подовата настилка е създадена символично от преплитане на правите линии в математиката и физиката, органичните в биологията и съединенията в химията. Тя има за цел да създаде красиво и различно пространство във всяка зона, плавно сменяйки цвета си. Цветове от другите помещения се появяват тук-там, за да илюстрират идеята, че всичко е свързано и да създадат отворено и променящо се пространство за разнообразна работа. В развитието на проекта сме взели предвид цялостния план, подготвен от училището и сме целили да се съобразим с всички негови изисквания. Нашето предложение може да се раздели на стъпки, които да се развиват една след друга в дългосрочен план според бюджета и нуждите. Главната ни цел беше да създадем пространство, което да вдъхновява, провокира, създава любопитство и желание за знание и творчество.

Автор


Заря Врабчева, Ясен Недялков

Университет: Royal College of Art/The University of Nottingham

Специалност: Интериорен дизайн/Архитектура

Година на обучение: Година на завършване: 2013 /2015 г.

Месторабота: MET Studio London/Groves Natcheva Architects