Проект 20: Обновяване на „Женски пазар“

., УАСГ, София


за проекта


Територията в която се намира проекта е всеизвестния и още повече критикуван „Женски пазар“. Първоначалните изводи от проучванията показаха подобреното състояние след извършеното обновление на женския пазар, но се усеща отново това неприветливо и некомфортно чуство за посетителите. Пазарът е затворен и с недостатъчно ширина за посетителите на много места. Работи сам по себе си и не контактува с околната среда. Има също така недостиг на паркоместа. Работните места са предимно сергии и функционират нормално само когато времето е хубаво – през зимата работят едва 40 % хора заради ниската температура.

След извършения анализ реших да проектирам „отворен мол“, който има модулна система, с модул 3м, заради паркирането на подземно ниво, което е през 6м осово. След избора си на този модул проектирах доста различни варианти за всякакъв вид търговски и други услуги.

Основните павилиони се намират на три места – в южната входна зона; централната зона; северната входна зона. Северната зона съществува и в момента, но е в много лошо хигиенно състояние. Заради това реших да предложа друго предложение с атрактивно входно пространство, така този метод го използвам и в другата южна входна зона, където в момента съществува огромен паркинг. В тези три зони проектирам сутерен предвиден за паркиране, както на живущите в околноста, така и за пазаруващите.

Проектирането на централната зона не беше никак лесна задача. Стремях се да я обвържа максимално с околните пространства. Заради това сложих оси на точно такива места , които се свързват с безистенни пространства, както и с новопроектирани вътрешноквартални улици.

Тези улици също са важен фактор, защото докато преминавате през тях, преминавате през среда заобиколена отново с търговски части, което обвързва и изгражда една по- цялостна структура в и около Женския пазар.

Проектираната обществена сграда в централаната зона е с гъвкава структура, с много пешеходни връзки с околните пространства, което я прави работещаи обогатяваща се сама по себе си. Избрания основен материал е от стъклени профили. За него важното е, че тази дограма има възможност да се отваря през лятото с плъзгащи се системи. Тези плъзгащи са избрани заради атмосферните условия- през зимата се затварят и се образува една павилионна структура. А през летните месеци са отворени и се усеща чуството за класическия традиционен женски пазар.

В сградата са предвидени три нива – сутерен, партер и първо ниво. Сутерена е предвиден предимно да се използва за паркинги, складове и складове за събиране на отпадъците, коите се събират с камионче всеки ден. Партерното ниво се състои от търговоски площи. Първото ниво е предвидено за офиси,ресторанти и кафенета с хубава гледка и тераса, и приятни места за рекреация и разходка.

Там където се пресичат основните оси обвързани с вътрешнокварталните улици и безистенните пространства, и сградата съм проектирал специални места за рекреация с места за сядане и обогатени озеленени пространства.

Автор


Иван Дюлгерски

Университет: УАСГ, София