Проект 81: Нов стадион Българска армия

., ВСУ"Любен Каравелов", София


за проекта


Идеята ми за нов стадион Българска армия е съоръжение с капацитет от 40 000 души и да отговаря на изискванията на УЕФА за 4-та категория. Така стадионът ще може да приема мачове от всички фази на Е.К.Т. Капацитетът превишава значително сегашния (22 000) и е обоснован с посещаемостта на мачовете на отбора от миналото. Исторически примери са мачовете на ЦСКА за КЕШ срещу Аякс през 1973г.- 52 000, срещу Нотингам Форест през 1980г.- 70 000 и срещу Б. Мюнхен през 1982г.- 70 000. Това са отдалечени във времето примери, по- скорошен е финалът за Купата на България през 2015г.- събитието събира над 35 000 зрителя на националния стадион „В. Левски“.

Състоянието на стадион Българска армия е меко казано лошо. Редица години стадионът не покриваше изискванията за родната А група и ЦСКА игра домакинските си мачове на съседния национален стадион. Този факт е също важен- обезпечава строителството на нов стадион на мястото на сегашния без нуждата от поетапно строителство, за да има къде да играе отбора.

Новопроектираният стадион е завъртян на 90 градуса спрямо сегашното му положение и му е придадена площта на неизползваемият в момента Колодрум. В момента стадионът е ориентиран на 45 градуса спрямо направлението север- юг, което се запазва след ротирането му на 90 градуса. С това се постига чисто решение на 2-та периметъра за контрол, опоменати в изискванията на УЕФА за безпасност на футболните стадиони. Основната идея за новото спортно съоръжение е то да се превърне в още един притегателен елемент на Борисовата градина, като бъде отворен и през седмицата, а не само когато има мероприятия. За целта е заложено създаването на комуникативен партер, наситен с различни обслужващи функции като кафенета, ресторанти, спортни магазини и др., които да могат да функционират дори когато няма спортни събития.

В новосъздадената ситуация алеите са продължение на съществуващите, което осигурява бързото разпръсване на тълпите хора, които ще присъстват на мероприятията на стадиона. Това също така го прави по- комуникативен през останалото време, когато няма мероприятия и се бори с проблема на изолираност между 2-те крайни зони на градината.

Необходимите паркоместа според изискванията на УЕФА са поне 1 на 10 зрителя, което означава поне 4 000 паркоместа. Вкарването на такъв брой коли в парка би било конфликтно решение и за това паркирането на стадиона е решено по примера на стадион Емирейтс (Ф.К. Арсенал) в Лондон, Англия- осигуряват се паркоместа за служебен достъп и за В.И.П. зрители, докато останалите зрители се стимулират да използват градски транспорт или пешеходен.

Автор


Стефан Венелинов Александров

Университет: ВСУ"Любен Каравелов", София