Проект 87: Детски целодневен център за деца с аутизъм

., Лесотехнически университет, София


за проекта


Аутизмът е едно от най - бързо нарастващото  се състояние в развитието в целия свят, което придобива мащабите на глобална здравна криза. Преди 30 години диагностицираните с аутизъм деца са били 5 на 10000. През 2011 те са 1 на 100, а за 2012 – 1 на 88 и броят им продължава да расте. Аутизмът засяга деца от всички етнически и социални групи, във всички краища на света.

Децата с аутизъм са с нарушени умения за общуване и с изявени поведенчески проблеми, свързани с трудности при възприемането и преработването на информацията, постъпваща от околната среда.  

Създаването на центрове за деца с аутизъм  е съобразен да отговаря на нуждите и възможностите на тези деца и техните родители да получат своето защитено място, където да разгърнат потенциала си в атмосфера на уют– да бъдат приети, чути и разбрани, да получат позитивно отношение. Центровете помaгат на децата с аутизъм да живеят пълноценно и достойно, да имат шанса да израснат независими и пълноценни, да се приобщят свободно към света, който ги заобикаля.

Описание на избраното решение

Проектът, които разработвам представлява детски целодневен център за деца с аутизъм. Капацитетът на детския център е 6 до 8 деца от различна възраст от 2 до 7 години. Във фоайето има гардероби и пейки, където се извършва и преобличането и разделянето с родителите. Предвидени са мебели за изложба и информация за родители. Игротеката има шест масички и шест стола, но има възможност да се поставят още. Има една корпусна мебел, която освен функция за съхранение на играчки, папки и други неща има функция и за игра. На една от стените има разположена занимателна дъска. Също така е предвидено бюро за преподавателя. Разположени са тапициране мебели с различна форма, които могат да се използват както за игра, така и за седене. Има санитарен възел, който е предвиден за това помещение.В игротеката има естествено осветление, но е предвидено и светодиодно изкуствено осветление.

От игротеката се преминава в библиотека. Там има проектирана корпусна мебел за съхранение на книгите и в центъра на библиотеката пейка за четене. Тук естествено осветление се осъществява от един прозорец, което означава, че трябва да се заложи повече изкуствено светодиодно осветление.

Конструктивно и технологично решение

Повечето мебели са направени от слоеста дървесина с лицев слой от букова дървесина.

1 Корпусна мебел- изработена еот слоеста дървесина, като вратичките са от пластмаса в различни цветове, защото са предвидени да се използват за игра или по – конкретно за поставяне на части от конструктор.

 2 Занимателна дъска - е направена от конструкция от масивна дървесина, а плочата отпред е от МДФ, която е боядисана с магнитна боя, която намагнетизира плочата и става магнитна дъска. Има три кръгли елемента на които са показани числата от 1 до 6. По дъската има малки магнитчета, които са с функиция само за игра.

3 Легло -  е изработено от слоеста дървесина. На таблата на леглото има прорязани отвори с форма на облачета.

       4 Библиотека - е направена на модулен принцип.  Библиотеката е изработена от слоеста дървесина. На две места са предвидени седящи места.                              

      5 Пейка за четене - е изработена от витослепена дървесина за детайлите, които са огънати и слоеста дървесина за правите детайли. Има части, които са тапицирани с дунапрен и плат.

       6 Мебел за седене и игра - мебел, изцяло от дунапрен, която е тапицирана с винил. Те са три фигури кръг, триъгълник и правоъгълник, които се разделят на няколко части. Между тях има велкро за захващане по между им. Те са с различна височина, което помага за по- лесното им различаване от трите фигури.

        7 Маса конструктор  - Детайлът, от който е съставен кракът е на принципа на лего – конструктора и единият детайл влиза в другия. Масата е изработена  от пластмаса. Плотът е отливка, като има отвори в които се поставят различни дунапренени фигурки. Формата на плотът наподобява формата на пъзел и това спомага за по –лесното комбиниране на масата до получаването и на по – голяма маса. Крачетата на масата са на принципа на конструктора, защото центъра е предвиден за деца от различни възрасти и масата трябва да се увеличава и намалява във височина и да бъде подходяща за деца от 2 до 7 годишна възраст.

8 Стол – конструктор -  изработено от пластмаса. Седалката и облегалката са едно цяло – отливка. Крачетата са отново на принципа на конструктора. Масата и столчето са свързани по между си, защото на гърба на столчето има два проходни отвора, в които влизат две от фигурките на масата, като на всеки стол тези отвори са различни, за да може да се комбинира със всички фигурки от масата.

Автор


Екатерина Караолова

Университет: Лесотехнически университет, София