Проект 2: Площад Николай Гяуров

., Университет по архитектура строителство и геодезия, София


за проекта


Николай Гяуров е български оперен певец – бас прочут с творчеството си в България и в Европа, работил дълго години в Италия, Самият площад Николай Гяуров се намира между ул. Оборище, ул. Московска и ул.Раковска. Между две от сградите обвързващи българския оперен певец, а именно военния клуб в който той е пеел солови изпълненния, както и софийската опера в която той прави дебюта си през 1956г. Столичния общински съвет преименува площада с името на Николай Гяуров през 2007г. предложението идва от Гена Димитрова.

Хипотетично района е разделен на жилищна, историческа и паркова зона. Връзката между парковата и историческата зона е прекъсната от главната улица Г.С.Раковски. Съответно няма пряк и безопасен пешеходен достъп между двете зони. Разгледани са три варианта за пешеходното преминаване. Вариант 1- автомобилното преминаване по ул. Г.С.Раковски да стане под земята и пешеходците да минават безопасно на нивото на терена, Вариант 2 – Пешеходно надземно преминаване – посредством рампа над ул.Г.С.Раковски, Вариант 3 – Пешеходно преминаване под ул.Г.С.Раковски – това е и решението тъй като евентуално разкритие на археология е възможно тя да бъде итенграирана в общественото пространство.

Проектното решение за преминаване под нивото на терена ще създаде нови материални и не материални ценности за жителите и гостите на градът. Идеята за това площадно пространство, освен да осигури безопасното преминаване и свързване на две исторчески зони в центъра на София, бе и да създаде едно интерактивно решение в което всеки преминаващ за миг да се почувства творец. За целта бе проектирана улична сцена, за градски музиканти на която всеки желаещ може да изрази себе си и своето творчесто. Вертикалната комуникация бе адаптирана в театрална площадка за наблюдение на артистите или за отдих. А преминаващите пък от своя страна могат да създават музика чрез леки докосвания на музикалната инсталация, от алуминиеви кухи тръби монтирани на тавана на различни растояния едно от друго с различни по дължина размери. Така премиаващия ще създава различни хармонични звуци, който могат да се пренесат чак до нивото на улицата. Това става посредством кухи вертикални тръби появяващи се над нивото на троатоара по улица Г.С.Раковски. Също така, чрез стъклени отвори в тротоара може и да се наблюдава и случващото се под земята, това създава връзка между случващото се и на  двете нива. Съществуващият воден елемент на Св.Георги пред църквата „Света София“ е запазена и допълнена с по-голяма водна площ в периферията си. Озеленяването пред храма също е запазено и допълнено. Материалите и похватите които са изпозлвани за създаването пространството са интерпретация на класическата оперната зала. Основният използван материал е дърво за пода и за тавана за да се създаде една комфортна и уютна среда за преминване. Приятната и естествена атмосфера се дължи на озеленените площи, зелените тревни фуги в пода и голямата водната площ допълнени от хармоничните звуци, създадени от хората.


Автор


Ивелин Михалев