Проект 15: Нов национален футболен стадион

София, УАСГ, София


за проекта


Целта на дипломната работа е изготвянето на идеен проект за нов национален стадинон на България, отговарящ на всички изисквания на УЕФА и ФИФА за домакинства на мачовете от европейските клубни турнири и международните футболни форуми. Локацията на разработката е територията на бившия ЖП завод на север от Централна гара, избрана поради близоста ѝ до централната градска част и добрата транспортна обезпеченост. Проектът включва и концепция за развитието на територията около стадиона като вторичен градски център, както и осигуряването на всички необходими пешеходни и автомобилни градоустройствени връзки през ЖП ареала за нормалното функциониране на съоръжението.
Концепцията за развитие на зоната около стадиона предвижда организирането на две смесени многофункционални зони: една в квартала пред Централна гара и една на част от територията на бившия ЖП завод на запад от новия стадион. Тя включва и адаптирането на изоставените индустриални сгради на запад от съоръжението в спортни зали, както и преустройството на игрището на ръгби клуб „Локомотив – София“ в тренировъчен терен с места за 5000 зрители. Достъпът до новия национален стадион се осигурява чрез 4 нови пешеходни връзки през ЖП линиите и подземното продължение на бул. Христо Ботев до бул. История Славянобългарска. От двете страни на съоръжението се предвиждат и озеленени обществени площи, които да поемат наплива от посетители преди и след мачовете. Основен фактор при формообразуването на стадиона е индустриалния характер на територията, като се следват принципите на промишлената архитектура: изявена конструктивна система, ефективност на решението и отсъствие на излишни декоративни елементи. Подходът за зрителите с е о съществява о т п ияцета, повдигната на 4 m над терена. Всички обслужващи помещения са отдръпнати назад от трибуните, което осигурява панорамна гледка към игрището.
Към дългите страни на стадиона се изграждат два затворени обема, които помещават ВИП ложите и коментаторските кабини. Под пияцетата се предвижда паркинг за 830 автомобила, с вход към бул. История Славянобългарска, а достъпът за футболисти и ВИП гости се осъществява от подземното ниво, свързано с тунела на бул. Христо Ботев. Отсъствието на излишни декоративни фасади превръща чашата на трибуните в лице на стадиона като тя е акцентирана и с прозрачните си пробиви, които пропускат светлината от игрището. Конструктивната система на проекта е комбинация от стоманобетонен скелет (за първия етаж на трибуните) и стоманена конструкция (за втория етаж на трибуните и козирката). Покритието е решено с панели от ETFE мембрана, която предпазват от директното слънце, но и осигуряват равномерна дифузна светлина. В решението е търсено усещане за осветеност и лекота, постигнато с използването на бял цвят и множество визуални отвори и прозрачни пробиви. 
Резултатът е елегантно и модерно съоръжение, вдъхновено от индустриалния характер на зоната, създаващо усещане за отвореност и лекота, което има потенциала да послужи като катализатор за развитието на града на север, отвъд бариерата на железопътния ареал.

Автор


Михаил Дянков